৮৪৮

পরিচ্ছেদঃ ১৩০: স্বপ্ন ও তার আনুষঙ্গিক বিবরণ

৭/৮৪৮। আবুল আসক্বা’ ওয়াসিলাহ ইবনে আসক্বা’ রাদিয়াল্লাহু ’আনহু হতে বর্ণিত, তিনি বলেন, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম বলেছেন, ’’সবচেয়ে বড় মিথ্যারোপ হল সেই ব্যক্তির কাজ, যে অপরের বাপকে নিজ বাপ বলে দাবি করে অথবা তার চক্ষুকে তা দেখায় যা সে (বাস্তবে) দেখেনি। (অর্থাৎ স্বপ্ন দেখার মিথ্যা দাবি করে।) অথবা আল্লাহর রাসূল সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম যা বলেননি তা তাঁর প্রতি মিথ্যাভাবে আরোপ করে।’’ (বুখারী) [1]

(130) بَابُ الرُّؤْيَا وَمَا يَتَعَلَّقُ بِهَا

وَعَنْ أَبي الأسقَعِ وَاثِلةَ بنِ الأَسقَعِ رضي الله عنه، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم: « إنَّ مِنْ أعْظَمِ الفِرَى أَنْ يَدَّعِيَ الرَّجُلُ إِلَى غَيرِ أَبِيهِ، أَوْ يُرِيَ عَيْنَهُ مَا لَمْ تَرَ، أَوْ يَقُولَ عَلَى رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم مَا لَمْ يَقُلْ ». رواه البخاري

(130) Chapter: Visions in Dream and matters relating to them


Wathilah bin Al-Asqa' (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (ﷺ) said, "Of the worst lies are: to claim a false father, or to pretend to have seen what one has not seen (tell a false dream), or to attribute to the Messenger of Allah (ﷺ) what he has not said." [Al-Bukhari]. Commentary: To disown one's father and attribute fatherhood to somebody else is a major sin, because apart from causing doubts and confusion in people's minds about one's blood, descent and character, this will give rise to social, moral and psychological problems as well. And of the same serious nature is the case where fabricated sayings and acts are attributed to the Messenger of Allah (PBUH). Unfortunately, some unwary `Ulama', particularly the storytelling preachers, frequently indulge in uttering fabricated Ahadith. The warning equally holds good in case a man narrates a Hadith of a weak chain of transmission without pointing to its category. One should, therefore, refrain from recounting all Ahadith of such a category. There are always some so-called `Ulama', ambitious of social distinction and fame, who have made tall claims on the basis of their dreams. They are audacious enough to claim that they unceremoniously see the Prophet (PBUH) and receive instructions from him. There also exist certain misguided people who justify their fantastic views on the basis of their dreams and repudiate the rightly-established beliefs and precepts. All this is baseless and nonsensical.Dreams cannot be made the touchstone of verifying what is lawful or unlawful, or what is true or untrue. What we need indeed are the tangible arguments of the Shari`ah.