১৪৪৩

পরিচ্ছেদঃ ২৪৪: যিকির তথা আল্লাহকে স্মরণ করার ফযীলত ও তার প্রতি উৎসাহ দান

২৮/১৪৪৩। আবূ হুরাইরা রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম বলেছেন, “আল্লাহ তা’আলা বলেন, আমি আমার বান্দার ধারণার পাশে থাকি। (অর্থাৎ সে যদি ধারণা রাখে যে, আল্লাহ তাকে ক্ষমা করবেন, তার তওবা কবুল করবেন, বিপদ আপদ থেকে উদ্ধার করবেন, তাহলে তাই করি।) আর আমি তার সাথে থাকি, যখন সে আমাকে স্মরণ করে। সুতরাং সে যদি তার মনে আমাকে স্মরণ করে, তাহলে আমি তাকে আমার মনে স্মরণ করি, সে যদি কোন সভায় আমাকে স্মরণ করে, তাহলে আমি তাকে তাদের চেয়ে উত্তম ব্যক্তিদের (ফিরিশতাদের) সভায় স্মরণ করি।” (বুখারী ও মুসলিম)[1]

(244) بَابُ فَضْلِ الذِّكْرِ وَالْحَثِّ عَلَيْهِ

وَعَنْ أَبِي هُرَيرَةَ رضي الله عنه: أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم، قَالَ: «يَقُولُ اللهُ تَعَالَى: أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيْ بِيْ، وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي، فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ، ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي، وَإِنْ ذَكَرَنِي فِي مَلأٍ ذَكَرتُهُ فِي مَلأٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ». متفق عَلَيْهِ

وعن ابي هريرة رضي الله عنه: ان رسول الله صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم، قال: «يقول الله تعالى: انا عند ظن عبدي بي، وانا معه اذا ذكرني، فان ذكرني في نفسه، ذكرته في نفسي، وان ذكرني في ملا ذكرته في ملا خير منهم». متفق عليه

(244) Chapter: The Excellence of the Remembrance of Allah


Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported:
The Messenger of Allah (ﷺ) said, "Allah the Exalted says: 'I am as my slave expects me to be, and I am with him when he remembers Me. If he remembers Me inwardly, I will remember him inwardly, and if he remembers Me in an assembly, I will remember him in a better assembly (i.e., in the assembly of angels)."

[Al-Bukhari and Muslim].

Commentary: "I am as my slave expects me to be'' means that one should have the conviction that He accepts repentance, grants pardon, relieves people of their tensions and emancipates them from their troubles. Along with this conviction one should do good deeds which please Allah and avoid such deeds which have been prohibited by Him. With this conduct, one should hope for the best from Allah. This approach is similar to that of a cultivator who ploughs his land, sows the seed, waters it, takes every possible care of it and then cherishes hope for a good crop. It can also be linked to the endeavours of a person who intends to become a scholar, or a physician or an engineer. The first and foremost requirement to pursue his ambition is to study the books through which he can gain the required knowledge. For every work one intends to do, one has to first make a foundation and then acquire the means essential for it. It is only then that one can hope to achieve one's aim.Similar is the case of associating good hopes with Allah. Unless a person does not furnish the foundation of Faith and good deeds for it, it will be unwise to associate good hopes with Allah. A slave who rather than serving his master runs away or annoys him and still hopes that his master being so kind will not take him to task for his excesses would be called stupid by the people. The same is true of Allah, who is certainly the Most Compassionate, the Most Merciful and Forgiving. But for whom is He so? The answer is for His faithful and obedient slaves and not for those who are followers of Satan. For Satan and his followers, Allah's Decision is that: "I will fill Hell with you (Iblis) and those of them (mankind) that follow you, together.'' (38:85).


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
বর্ণনাকারীঃ আবূ হুরায়রা (রাঃ)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
রিয়াযুস স্বা-লিহীন (রিয়াদুস সালেহীন)
১৫/ যিকির-আযকার প্রসঙ্গে (كتاب الأذكار)