৬৫৫

পরিচ্ছেদঃ ৭৭: শরীয়তের নির্দেশাবলী লংঘন করতে দেখলে ক্রোধান্বিত হওয়া এবং আল্লাহর দ্বীনের সংরক্ষণ ও পৃষ্ঠপোষকতার বিবরণ

২/৬৫৫। আয়েশা রাদিয়াল্লাহু ‘আনহা বলেন, একদা রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কোন এক সফর থেকে (বাড়ী) ফিরলেন। সে সময় আমি ঘরের সামনে তাকে একটি পর্দা ঝুলিয়ে রেখেছিলাম, যাতে অনেক ছবি ছিল। অতঃপর যখন রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম তা দেখলেন তখন ছিঁড়ে ফেলে দিলেন। (রাগে) তাঁর চেহারা (লাল)বর্ণ হয়ে গেল। অতঃপর তিনি বললেন, ’’হে আয়েশা! কিয়ামতের দিন আল্লাহর নিকট সর্বাধিক কঠিন শাস্তি তাদের হবে, যারা আল্লাহর সৃষ্ট জীবের মত আকৃতি (অঙ্কণ বা নির্মাণ) করে।’’ (বুখারী ও মুসলিম) [1]

بَابُ الْغَضَبِ إِذَا انْتُهِكَتْ حُرُمَاتُ الشَّرْعِ وَالْاِنْتِصَارِ لِدِيْنَ اللهِ تَعَالٰى - (77)

وَعَن عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنهَا، قَالَت: قَدِمَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم مِنْ سَفرٍ، وَقَدْ سَتَرْتُ سَهْوَةً لِي بِقِرَامٍ فِيهِ تَمَاثِيلُ، فَلَمَّا رَآهُ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم هَتَكَهُ وَتَلَوَّنَ وَجهُهُ، وَقَالَ: « يَا عَائِشَةُ، أشَدُّ النَّاسِ عَذَاباً عِنْدَ اللهِ يَوْمَ القيَامَةِ الَّذِينَ يُضَاهُونَ بخَلْقِ اللهِ ». متفقٌ عَلَيْهِ

وعن عاىشة رضي الله عنها، قالت: قدم رسول الله صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم من سفر، وقد سترت سهوة لي بقرام فيه تماثيل، فلما راه رسول الله صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم هتكه وتلون وجهه، وقال: « يا عاىشة، اشد الناس عذابا عند الله يوم القيامة الذين يضاهون بخلق الله ». متفق عليه

(77) Chapter: Indignation against the Transgression of Divine Laws


'Aishah (May Allah be pleased with him) reported:
Messenger of Allah (ﷺ) returned once from a journey, and saw a curtain which I had hung along a platform with some pictures on it. The colour of his face changed. He tore it up and said, "O 'Aishah, the most tormented people on the Day of Resurrection are those who contend with Allah in terms of creation."

[Al-Bukhari and Muslim].

Commentary: Here, too, we are told that lapses in religious matters may be resented vehemently. The Shari`ah condemns both the making of human portraits and their decoration in homes and, if displayed as sacred objects, they may be read as polytheistic manifestation. Besides, orthodox `Ulama' and researchers are of the opinion that making or keeping of any type of picture is forbidden and unlawful. The rule equally applies to a hand-made picture and a camera photograph, provided it is that of an animate object. Yet, making or keeping pictures of inanimate objects, both of mineral and vegetable kingdoms, is permissible. However, one is at liberty to get oneself photographed in an unavoidable situation. For instance, photographs are indispensable to passports, identity cards and similar other necessities of modern times in which man is helpless and we can not assert that he is inclined to satisfy his taste or to get himself photographed as a token of permissibility. Indeed, it is the requirement of international law. So, up to this extent he will not be called to account. Yet, he cannot be justified in overstepping this limit.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
রিয়াযুস স্বা-লিহীন (রিয়াদুস সালেহীন)
বিবিধ (كتاب المقدمات)