১৭৫৯

পরিচ্ছেদঃ ৩৩৬ : স্বামীর উপস্থিতিতে কোন স্ত্রী তার অনুমতি ছাড়া কোন নফল রোযা রাখতে পারে না

১/১৭৫৯। আবূ হুরাইরা রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম বলেছেন, ’’কোন নারীর জন্য বৈধ নয় যে, তার স্বামীর উপস্থিতিতে তার অনুমতি ছাড়া [নফল] রোযা রাখবে। আর না তার বিনা অনুমতিতে [কোন আত্মীয় পুরুষ বা মহিলাকে] তার ঘরে ঢুকতে অনুমতি দেবে।’’ (বুখারী ও মুসলিম) [1]

(336) بَابُ تَحْرِيْمِ صَوْمِ الْمَرْأَةِ تَطَوُّعًا وَزَوْجُهَا حَاضِرٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ

وَعَنْ أَبي هُرَيرَةَ رضي الله عنه: أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم، قَالَ: «لاَ يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ، وَلاَ تَأذَنَ فِي بَيْتِهِ إِلاَّ بِإِذْنِهِ». متفق عَلَيْهِ

(336) Chapter: Prohibition of Observing an Optional Saum (Fast) by a Woman without the Permission of her Husband


Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (ﷺ) said, "It is not lawful for a woman to observe an optional Saum (fast) without the permission of her husband when he is at home. Nor should she allow anyone to enter his house without his permission." [Al-Bukhari and Muslim]. Commentary: Fasting here signifies voluntary fasting. Similar is the case of other voluntary prayers, i.e., voluntary Salat, recitation, etc. It is not permissible to do such acts without the permission of the husband if he is present. It should be borne in mind that a women is not permitted to let even her natural relations (who are Mahram) come in her home in the absence of her husband. She can, however, allow such persons to come about whom her husband has given express permission or in respect of whom he keeps silent.