পরিচ্ছেদঃ ২৩৬: ক্রীতদাস মুক্ত করার মাহাত্ম্য
২/১৩৬৭। আবূ যার রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, তিনি বলেন, একদা আমি বললাম, ’হে আল্লাহর রাসূল! কোন আমল সবার চেয়ে উত্তম?’ তিনি বললেন, “আল্লাহর প্রতি বিশ্বাস স্থাপন করা এবং আল্লাহর রাস্তায় জিহাদ করা।” আমি বললাম, ’ কি ধরনের ক্রীতদাস মুক্ত করা উত্তম?’ তিনি বললেন, “যে ক্রীতদাস তার মালিকের কাছে সর্বাধিক আকর্ষণীয় এবং সবার চেয়ে বেশি মূল্যবান।” (বুখারী) [1]
(236) بَابُ فَضْلِ الْعِتْقِ
وَعَن أَبي ذرٍ رضي الله عنه قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم، أَيُّ الأَعمَالِ أَفْضَلُ ؟ قَالَ: «الإِيمَانُ بِاللهِ، وَالجِهَادُ فِي سَبيلِ اللهِ» قَالَ: قُلْتُ: أَيُّ الرِّقَابِ أَفْضَلُ ؟ قَالَ: «أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا، وَأَكْثَرُهَا ثَمَناً». متفقٌ عَلَيْهِ
(236) Chapter: The Merit of Emancipation of Slaves
Abu Dharr (May Allah be pleased with him) reported:
I asked the Messenger of Allah (ﷺ), "Which deed is most excellent?" He replied, "Faith in Allah and Jihad in His path." I then asked, "Which slaves are most excellent (to set free)?" He replied, "Those who are held in high esteem by their people and whose value is higher."
[Al- Bukhari and Muslim].
Commentary: It is evident that a slave who is more valuable in the eyes of his master will be difficult to part with, whether he is purchased to set free or liberated on one's own accord. Hence, it will be more meritorious to free such a slave than ordinary ones. This conduct furnishes the principle that the reward of sacrificing something for Allah goes with its quality. The more precious the thing sacrificed, the greater its reward will be. The Qur'an expressly states:
"By no means shall you attain Al-Birr - piety, righteousness - here it means Allah's reward, i.e., Jannah), unless you spend (in Allah's Cause) of that which you love.'' (3:92).
The institution of slavery is now finished, but its other forms do exist, i.e., debtor, guarantor, prisoners, etc. To liberate these from their burden is a meritorious act, and all these forms are covered by the Quranic phrase "freeing a neck'' (slave, etc.).