হাদিসটি ইমেইলে পাঠাতে অনুগ্রহ করে নিচের ফর্মটি পুরন করুন
security code
৯৫৫

পরিচ্ছেদঃ ১৬২: মৃতের পক্ষ থেকে সাদকাহ এবং তার জন্য দো‘আ করা

মহান আল্লাহ বলেন,

﴿ وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ﴾ [الحشر: ١٠]

অর্থাৎ যারা তাদের পর আগমন করে তারা বলে, ’হে আমাদের প্রতিপালক! আমাদেরকে এবং ঈমানে অগ্রগামী আমাদের ভ্রাতৃগণকে ক্ষমা করে দেন।’ (সূরা হাশর ১০)


১/৯৫৫। আয়েশা রাদিয়াল্লাহু‘’আনহা হতে বর্ণিত, এক ব্যক্তি নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লামকে বলল, ’আমার মা হঠাৎ মারা গেছে। আমার ধারণা যে, সে কথা বলার সুযোগ পেলে সাদকাহ করত। সুতরাং আমি যদি তার পক্ষ থেকে সাদকাহ করি, তাহলে কি সে নেকী পাবে?’ তিনি বললেন, ’’হ্যাঁ।’’ (বুখারী ও মুসলিম)[1]

(162) بَابُ الصَّدَقَةِ عَنْ الْمَيِّتِ وَالدُّعَاءِ لَهُ

وَعَنْ عَائِشَة رَضِيَ اللهُ عَنهَا: أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم: إِنَّ أُمِّي افْتُلِتَتْ نَفْسُهَا وَأُرَاهَا لَوْ تَكَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ، فَهَلْ لَهَا أجْرٌ إنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا ؟ قَالَ: « نَعَمْ ». متفقٌ عَلَيْهِ

(162) Chapter: Charity on behalf of the Deceased and Praying for him


Allah, the Exalted, says:
"And those who came after them say: `Our Rubb! Forgive us and our brothers who have preceded us in Faith.''' (59:10)

'Aishah (May Allah be pleased with her) reported:
A man said to the Prophet (ﷺ): "My mother has died suddenly. I think that if she were able to talk (alive) she would have given in Sadaqah (charity). So, if I give Sadaqah now on her behalf, will she get the reward?" The Messenger of Allah (ﷺ) said, "Yes (she will be rewarded for that)."

[Al-Bukhari and Muslim].

Commentary: This Hadith plainly tells us that the reward of the alms given on behalf of a dead person reaches his or her soul just like the benefit of prayer, if accepted by Allah. Charity and prayer are two permissible forms of the transmission of blessing to the dead. But rites like `Qul' and `Chehlum' are all of Hindu origin to which the ignorant Muslims have taken a fancy. Similarly, Qur'an reading meant to transmit reward to a dead man's soul is against the Prophet's example. All such observances are of no use to the dead. Only scriptural channels can be beneficial to them and they are only two - prayer and charity. But only that charity counts which comes from the children of the dead and the Hadith too has specified it. Obviously, almsgiving by any other person than the offspring cannot be considered rightful or rewarding to the dead. For further detail, one can refer to Sheikh Al-Albani's Ahkam-ulJanaiz.